Stúdióvilágítás – fotózás és világítás fotóstúdióban – “werkshop 1.”
A “werk-shop” új sorozat lesz a blogon. Nem oktató anyag – legalábbis nem direkt módon. Én is napi rendszerességgel nézek werk képeket a neten, sokat lehet ezekből tanulni és ötleteket meríteni. Reméljük, a mi werk képeink is hasznosak lehetnek másoknak.
A “werk-shop” posztokban egy konkrét fotózás werk képeit mutatjuk meg, magyarázó szöveggel, és mindenféle kommentekkel, amit fontosnak tűnik elmondani. A blog témájából fakadóan a hangsúlyt itt is a stúdió világítás kapja.
BEMUTATKOZÁS: Fotósként fő témánk az ember – reklám, lifestyle, portré, divat és image fotók. A H20 lifestyle fotóstúdió Budapest belvárosában üzemel, a Westend-hez közel. A műterem bérelhető is. Munkáinkról és a stúdióról többet tudhattok meg a weboldalon. www.h20.hu
Üzleti portré fotózás

üzleti portré fotózás werk
A főfény egy 140×100 cm-es szoftbox. Gyakran használok ehelyett inkább stripboxot (csíkbox 180×25 cm), itt mégis inkább a nagy boxot választottam. Két okból:
- a stripbox markánsabb világítást adna az arcon, ami női modell esetén nem feltélenül cél
- a box nincs a modell felé fordítva (erről bővebben itt: http://www.h20.hu/studiolighting/studiovilagitas-2-resz/) ezért az effektív világító felülete valójában nincs 100 cm széles. ebben az állásban inkább úgy működik, mint egy átlagosnál szélesebb stripbox.
Egyéb kommentek:
- a.) egy nagy, a modell felé fordított box már túlzottan egyenletes fényt adna.
- b.) nagyon szép az arcon a grides szoftbox fénye, sajnos főfény esetén óvatosan kell vele bánni, mert látszik a szemben a rács. Mivel ezen a fotózáson közeli felvételek is készültek, a gridet inkább levettem.
- c.) hasonló megfontolásból kerülöm az oktoboxokat, főleg üzleti portrénál. A szemben ilyenkor kerek fény tükröződik, az üzleti porté pedig nem szabadtéri hangulat… a kerek ablak meg ritka.
Díszítő fény, szintén egy 140×100 cm-es szoftbox. Két fényeffektért felelős:
- Élfényt az arcnak és a hosszú hajnak.
- Másrészt a hátteret is megvilágítja.
A főfénnyel ellentétes oldalon, a modell mögött érdemes elhelyezni. Jelen esetben a rendezői jobbon… a balon nem is érvényesülne, mert ott a haj eltakarná a fényét az arctól.
Egyéb kommentek:
- a.) Az élfény erősségével jól lehet befolyásolni a fotó hangulatát. Jelen esetben nagyon diszkréten érvényesül. Általánosságban sem szeretem, ha az élfény harsány – persze, de ez izlés kérdése.
- b.) Gyakori hiba az élfény használatánál, hogy a fény nem csak az arc élét éri, hanem az orrot, orrhegyet is. Ez csúnya! Kerülendő. Ezért ha van élfény, a modell többé nem forgathatja a fejét szabadon bármerre.
- c.) Ezen a fotón lágy, homogén élfényt aratam, ez indokolja a nagy szoftboxot.
Hajfény, a modell fölött, kicsit mögötte. Szűkítő és mélysejtrács, hogy a fénye a hajon és a vállakon kívül máshova ne jusson.
Magasra került. Gyakori hiba a hajfénynél, hogy túl közel helyezik el, ilyenkor a fénye jóval erősebb a fejtetőn, mint a vállakon. Fekete haj és világos ruha esetén ez akár kívánatos lehet, de más esetben furcsa hatást, szőke hajnál akár kiégő fejtetőt is okoz.
Háttérfény, normál reflektor méhsejtráccsal. Csak annyi a dolga, hogy a falon okozzon valami fényeffeket. Szintén nagyon diszkrétre van beállítva, a közeli portrén igazából nem is látszik a fénye, csak a távolabbi vágásokon. Minél inkább látható, annál inkább stúdiós hangulata lesz a portrénak.
Ezüst derítőlap alulról, a főfényt veri vissza. Két szerepe is van:
- deríti a szemüreget, az orrot
- alul is ad kis extra csillogást a szemgolyónak
Ha lenne áll alatti árnyék (de nincs), akkor az ezüst felület nem is számítana túl jó választásnak, mert az árnyék indokolatlan mértékben kivilágosodna.
Nagy fehér derítőlap a főfénnyel átellenesen, oldalról. Annyi a szerepe, hogy az arcon főfény és az élfény által megvilágított területek közötti (amúgy nagyon is szükséges) árnyékot világosabbá tegye. Ha ezt a derítőlapot elhagyjuk az árnyékcsík sötétebb lesz, a portré markánsabb. férfi portré esetén semmiképp nem tenném oda ezt a derítőt.
A fent leírt világítás bevett portré világításnak számít. Igazán semmi extra nincs benne, elsősorban ezt szerettem volna érzékeltetni, mennyire fontosak az apró részletek.
Még valami… Itthon elsősorban a WERK kifejezés terjedt el, de angol nyelvterületen ha meg is értik, nem használják. Ha a neten keresel werk fotókat használd inkább a “behind the scene” kifejezést, rövidítve BTS.
Kredit:
írta: Nyulászi Zsolt (instagram.com/zsoltnyulaszi/)
helyszín: h-20 fotóstúdió, Budapest (www.h20.hu)
stúdiótechnika: Mikrosat (mikrosat.hu)
modell: Balogh Beáta
a fotók retusálatltak
Köszi Zsolt! nagyon hasznos volt!