Stúdióvilágítás – fotózás és világítás fotóstúdióban – 5. rész: Karácsonyi fények 2.
Közeledik a Karácsony. A fotóstúdiók karácsonyi díszletbe öltöznek és minden megrendelő ünnepi fotót szeretne. De egy karácsonyi fotó bevilágítása egyáltalán nem könnyű, mert az ünnepi fényekről és a hangulatról kell szólnia, nem pedig arról, mekkora össz vakuteljesítmény állt rendelkezésre a stúdióban.
Ez a blogpost-sorozat a stúdióvilágításról szól. Gyakorlott fotósoknak, akik ezen a területen még bizonytalanok. Egyszerű, jól használható világításokat mutatunk be, minden részben egyet. Minél gyakorlatiassabban, a lehető legkevesebb elmélettel és szakzsargonnal.
BEMUTATKOZÁS: Fotósként fő témánk az ember – reklám, lifestyle, portré, divat és image fotók. A H20 lifestyle fotóstúdió Budapest belvárosában üzemel, a Westend-hez közel. A műterem bérelhető is. Munkáinkról és a stúdióról többet tudhattok meg a weboldalon. www.h20.hu
Karácsonyfa
A karácsonyfa nyilván elengedhetetlen kelléke a karácsonyi témájú fotózásnak. Ha egy nagy oktobox-szal ISO100 – f8-on telibe villantunk egy karácsonyfát, annak a képnek közel nulla lesz a karácsonyi hangulata. Fontos, hogy lássuk a díszeket, az izzókat, hogy érvényesüljenek az ünnepi fények.
Az expozíciót egyértelműen a karácsonyi izzók fényereje határozza meg – általában nagyon gyengék. Ahogy az előző blog bejegyzésben már említettük, egy jó kamerával nyugodtan felmehetünk ISO800-ISO3200-ra is.
Ne akarjunk karácsonyi fényeket ISO100-on fotózni!
Az alábbi werk fotón látható a helyszín: karácsonyfa izókkal, világító csillagok, a rendezői jobbon nagy ablakok, szórt gyenge fénnyel egy átlag téli napon.
Ha ebben a környezetben, csak a természetes fényeket használva készítünk fotót – továbbra is a karácsonyfára exponálva – akkor az alábbi képet kapjuk:
ISO2000 – f2.2 – 1/125s
A csillagok kiégnek, sötét az arc, nincs igazán hangulat, az izzók kicsik és alig látszanak. De nézzük, mi történik, ha korrigáljuk a csillagok kiégését, és inkább arra határozzuk meg az expozíciót…
ISO800 – f2.2 – 1/125s
A fotónak most már van hangulata, de az arc még sötétebb lett és a karácsonyfa is besötétült. Ideje, hogy az ablakokból rendelkezére álló természetes fényt kiegészítsük mesterséges fényforrással is. Igazán nincs szükség vakura, mivel továbbra is gyenge fénnyel dolgozunk ISO800-on, bőven megteszi egy folyamatos fényű lámpa is. A példában ez most egy led reflektor, aminek a fényét fehér derítőlapról visszaverjük a modell arcára.
Sajnos a karácsonyfa még mindig túl sötét, azt szintén meg kel világítanunk egy második fényforrással.
Most következik az, amit az előző blog-bejegyzésben tárgyaltunk: a karácsonyfa izzók fénye a akkor szép és hangulatos igazán, ha nincsenek fókuszban és a rekesz lehetőleg minél szélesebbre nyitott. Próbáljuk meg a modellt jóval előrébb hozni és a karácsonyfát és a díszletet csak háttérként használni!
Hiába szép a háttér, a modell arcára természetesen most is kell egy extra fényforrás. 140-es strip box griddel. Csak a beállító izzó megy, nem fog villanni, így szép meleg árnyalatú a fény…
Már majdnem készen vagyunk! A karácsonyfa sötét, irányítsunk rá a korábbi ledreflektort…
Tetszik a karácsonyfa árnyéka a falon és jó, hogy a fa nem olyan sötét. Egyetlen gondunk maradt már csak: a led fénye sokkal hidegebb a környezet hangulatánál. Ha a színhőmérsékletét melegebbé teszzük egy narancsszín fóliával, akkot az alábbi hatást kapjuk:
A végső világításunk akkor így néz ki:
Az alábbi képek is mind a fenti világításban készültek, a változtatás csak annyi, hogy leeresztettük a redőnyöket, így a lámpákon kívül semmilyen más fény nem érvényesült.
Végszóként még két dolgot érdemes hozzátenni:
- A teljes karácsonyi blog sorozat egyetlen képhez sem villantottunk el vakut, csak folyamatos fényeket: beállító izzót használtunk.
- A 50Mp-es 5Ds váz nagyon érzékeny a bemozdításokra, még állványról is, ezért nem volt lehetőség 1/125s sőt lehetőleg 1/160s alá menni az expo értékekben. Ez kisebb felbontású vázzal, képstabilizátoros objektívvel vagy vázzal simán megtehető, így jelentősen csökkenthetőek a magas ISO értékek.
Vége az ötödik résznek. Hamarosan folyt. köv.
Kredit:
írta: Nyulászi Zsolt (instagram.com/zsoltnyulaszi/)
helyszín: h-20 fotóstúdió, Budapest (www.h20.hu)
stúdiótechnika: Mikrosat (mikrosat.hu)
modell: Balogh Beáta